Bostadskoll 2

Just nu sitter jag på min balkong, i solen med en kaffe (underbart!!) och surfar och försöker på mig en uppdatering om vad experterna tror om framtiden på bostadsmarknaden. Mäklarsamfundet menar att antalet bostadsaffärer kommer att öka, medan priserna bedöms förbli oförändrade. De krafter som främst påverkar bostadsmarknaden i dagsläget är räntenivån och sysselsättningen. Utan att låta pessimistisk så känns det som om detta är vi  som konsumenter redan medvetna om. Men vad betyder det egentligen?

Rapporten bygger på 2.000 fastighetsmäklares bedömning av sina lokala bostadsmarknaden, hur den sett ut de senaste tre månaderna, januari–mars, och hur de bedömer att den ser ut de tre kommande månaderna.

 

Det är stor enighet om marknadsläget hos fastighetsmäklarna i samtliga län i Sverige. De bedömer att både utbud och köpintresse ska öka. Anledningen till optimismen är att det är på våren som säsongen för bostadsmarknaden tar fart och att det finns ett uppdämt behov. De kraftiga räntesänkningarna påverkar också marknaden liksom skattesänkningarna. Mitt tips till er köpare är att därför att försöka ta er ut på marknaden relativt snart för att minimera risken med fler antal spekulanter, vilket troligen kommer leda till längre budgivningar som i sin tur bidrar till högre pris för ett objekt som kanske inte är värd det...

Var inte rädd att kontakta mig för mer handfasta råd och tips! [email protected] 

Ut i solen och släpp hästarna fria!!

 





Kommentarer
Postat av: Tomas Ledin

Släpp hästarna fria var det jag som skrev...

2009-04-04 @ 12:41:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0