God fastighetsmäklarsed?

Vad betyder egentligen god fastighetsmäklarsed? Hur anpassas det i verkligheten? Min uppfattning är  de inblandade i en bostadsförmedling inte vet vad det betyder, eller hur den påverkar säljare och köpare. Men detta ska det bli ändring på nu ;)

God fastighetsmäklarsed betyder att fastighetsmäklaren ska agera opartisk mellanman till alla inblandade parter. En fastighetsmäklares främsta uppgift är att sammanföra parter som vill sluta avtal med varandra. Det är därför ett grundläggande krav att en mäklare i sin roll och i sitt agerande intar en oberoende ställning gentemot säljare och köpare. I praktiken finner jag det svårt att vara totalt neutral som mäklare mellan två parter, då säljaren faktiskt anlitat en mäklare för att sälja dennes bostad och inte bara sälja den utan och sälja den till högsta möjliga pris. Jag tycker därför det är viktigt att och i tiden att köparen använder någon eller något som stärker deras position och förutsättningar i en förmedling. 

Jag menar inte att en fastighetsmäklare struntar i köparen, utan snarare att mäklaren bygger ett starkare band till säljare då en säljare gett sitt förtroende till mäklaren (genom att anlita denne) och att säljaren i slutändan "delar med sig av resultatet". Det är även vid priset en fastighetsmäklare inte behöver vara opartisk utan bör stödja sin uppdragsgivare. I en bok jag läser nu står det att "man kan inte begära att en mäklare ska, då det gäller priset, villkoren samt andra direkta affärsmässiga överväganden i lika mån beakta köparens intressen". Jag anser att lagen lite "skjuter sig själv i foten" där....eller??

En mäklare ska alltså ställa sin sakkunskap till förfogande genom råd och stöd i olika avseenden så länge det sker utan att mäklaren skadar sin uppdragsgivare. Uppdragsgivaren är i vanligen säljare, men nu finns det även en möjlighet att köparen blir uppdragsgivaren. www.nextplace.se

Det som är av vikt att ta med dig är vetskapen att en fastighetsmäklare ska tillvarata både köparens och säljarens intressen! Glöm inte det och var inte rädd att stå på dig! Vill du annars ha någon på sida kontakta Nextplace.se ; )



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0