Balkong i söderläge, parkettgolv, solid förening bla bla bla..

Vilka klyschor det finns egentligen va?Jag kan erkänna att jag redan är ganska trött på dem och då har jag inte ens börjat använda dem än..Jag kommer nog med största sannolikhet inte göra det heller även om det nu skulle vara så att objektet faktiskt har en balkong i söderläge och en solid ekonomi, jag skulle nog finna mina egna ord bara för att...

Vilka frågor kan man tänka sig ta med sig till en fastighetsmäklare när man som köpare ska gå på visning? Vad är egentligen fastighetsmäklarens faktiska skyldigheter?

En mäklare har omsorgsplikt vilket innebär att mäklaren ska fullgöra sina förpliktelser mot säljare och köpare. Som utgångspunkt kan nämnas att mäklaren är skyldig att utföra sina uppdrag utan onödigt dröjsmål.

Mäklaren har även en upplysningsplikt gentemot säljare och köpare, där lagen kräver att mäklaren ska ge de råd och upplysningar som parterna kan behöva om objektet och andra förhållanden som har samband med överlåtelsen. En mäklare har alltså en skyldighet att informera om fel som denne känner till eller borde känna till utifrån sin profession.

Utifrån detta tycker jag absolut att en spekulant kan fråga mäklaren:
* Om denne har sålt lägenheter/villor i samma förening/område tidigare? Om det uppstått problem då?För att få reda på mäklarens erfarenhet i området.

*Om renovering skett i lägenheten t.ex. köket var uppmärksam och fråga mäklaren vem som renoverat köket. Är det säljaren själv eller en fackmässig hantverkare som utfört renoveringen?Detta kan få en påföljd för dig som köparen senare i framtiden då du själv kan bli skyldig om något skulle hända.

*Vad ingår i lägenheten? Vad är egentligen byggnadstillbehör? Detta går att avtala om, så var noga med att höra om säljaren tar med sig garderoben, spisen etc....

* Kommande stora förändringar p.g.a. stambyten eller annan större reparation.
* Vilken typ av lokalhyresgäster finns i huset? Har betydelse för påverkan av årsavgiften.

*Hur är lägenheten pantsatt?En mäklare måste alltid upplysa spekulanter om kostnaden för att ta ut ytterligare pantbrev om det behövs som säkerhet.

* Vilka friskrivningar har säljaren i avtalet med mäklaren?Om en köpare i god tid får veta att säljaren vill friskriva sig från ansvar bör vara lite extra försiktig och kanske i vissa fall anlita en (eller anmodas anlita) en besiktningsman. Här finns det även möjlighet för köparen att pruta på priset och det är ju aldrig fel...

Självklart finns det miljoner frågor man kan och bör ställa till ansvarig mäklare, dessa var dem jag kom på nu. Men var vaksamma, jag lovar, det kommer fler! Och har ni några speciella frågor tveka inte på att fråga, I am all yours!

Må väl!!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0