Renovering & förbättring

Putsa, spackla, slipa, maskera & avmaskera och måla väggar, tak, lister och gamla dörrar...Hur kul som helst! Jag är mitt i en renovering som jag hjälper en kompis med. Min första tanke var "Stackars sate, vad har jag gett mig in på?" men nu går det hur bra som helst! Vi är ett glatt team som kompletterar varandra på ett bra sätt!

Putsa, spackla, slipa, maskera & avmaskera och måla väggar, tak, lister och gamla dörrar...Hur kul som helst! Jag är mitt i en renovering som jag hjälper en kompis med. Min första tanke var


Under vår "bygglovstid" har vi analyserat vissa skillnader på kvinnligt och manligt renoveringsarbete. Första analysen var noggrannheten. Med rådet "Grundjobbet är allt" i bakhuvudet började jag maskera lister och dörrar, gick som en dans, det tog ett tag men perfekt skulle det va! När min vän, efter målningen skulle dra bort maskeringstejpen, satt den så noggrant och lång in mot listen att hon fick gå och hämta en lite pincett för att få bort allt. Det är perfektion det  ;)

I all denna renovering finner jag massa kvitton och påminner min vän om att spara alla dessa för att kunna dra av i deklarationen som förbättrade utgifter om hon skulle sälja lägenheten. Nedan följer en liten redovisning om vad som är förbättringsutgifter för ny-, till-, eller ombyggnad eller -förbättrande reparation och underhåll.

Ny-, till eller ombyggnad
Dessa utgifter går att härleda till denna kategori om renoveringen lett till antingen att något blivit nyuppfört eller att arbetet lett till utökad volym i lägenheten, eller att man tillfört lägenheten något som inte fanns tidigare samt väsentliga förbättringar vid utbyte av fastighetsdelar eller en stor förändring av lägenhetens konstruktion, planlösning.

Exempel på detta kan vara anläggning av tak (från papp till tegel), tilläggsisolering, utbyte av fasadmateria, installation av bastu, pool, inredning av badrum, vind samt installation av diskmaskin och frys (om det inte fanns tidigare), golvvärme och kakelugn.

Att tänka på är att summan måste vara eller överskrida 5000 kronor dock gäller ingen tidsgräns.

Förbättrande reparationer och underhåll
Kravet här är att renovering måste leda till att lägenheten är i bättre skick vid försäljningen än vid köpet. Dock betyder inte falltid förbättrande inte samma som prishöjande...Smaken är ju som baken...

Exempel är omtapetsering, slipning av golv, utbyte av oljepanna eller diskmaskin (om det fanns tidigare, annars förbättringsutgift), utbyta av golvmattor, skåpluckor, omputsning & målning av fasad eller omläggning av tak till samma material.

Åtgärderna ska ha kostat minst 5000 per kalenderår och renoveringen ska ha utförts beskattningsåret eller de 5 föregående åren.

Detta gäller aldrig vid nyproduktion.

Utgifterna tas upp i en K6 blankett från Skatteverket då man säljer lägenheten/fastigheten. Det är inte krav att en mäklare beräknar detta åt en säljare men be gärna om att få hjälp! Det är bra att veta vad försäljningen får för skattekonsekvenser.

Kör på//
Bygglovs Malin



Kommentarer
Postat av: Cecilia

Jag råkade snubbla in på din sida av en ren slump och jag har läst några av dina blogginlägg - det märks att du gillar att skriva :D

2011-07-13 @ 05:24:27
URL: http://djurförsäkring.net

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0